آج اسلامی جمہوریہ ایران سمیت ساری دنیا میں رسول اللہ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے فرزندحضرت امام علی ابن موسی الرضا علیہما السلام کا یوم شہادت منایاجارہاہے ۔

   


ولایت تکوینى ولایت تکوینى یا حقیقى، یعنى حقِّ تصرف و تدبیر در خلقت، براساس اراده و مشیّت و بدون دخالت اراده و اختیار مولّى‏علیه، در این تصرف و اِعمال سلطه. این نوع ولایت، بازگشتش به علّیت است. ذات مقدس ربوبى به مقتضاى علّة العلل و مسبّب الاسباب بودنش براى هستى، و فقر و وابستگى محض کائنات به...

   


شرایط و اوضاع و احوال جامعه مستعد انقلاب از عمده مسایلى است که باید مورد توجّه و مطالعه قرار گیرد. انقلاب به صورت ایده

   


روند انقلاب اسلامى تا پيروزى

پنجشنبه 22 بهمن 1388 نویسنده: نویسندگان |

سال 1346 ش. با پیروزى

   


ريشه هاى تاريخى انقلاب اسلامى

پنجشنبه 22 بهمن 1388 نویسنده: نویسندگان |

نهضت سید جمال در مصر سیدجمال

   


پارسی پور بر ضد «سنگسار ثریا م»

چهارشنبه 21 بهمن 1388 نویسنده: نویسندگان |

پارسی پور بر ضد «سنگسار ثریا »

اکران جهانی فیلم  «سنگسار ثریا» بازخوردهای زیادی داشت و در این میان بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و متفکرین ایرانی درباره این فیلم اظهار نظرهایی کردند و هر کسی به روش خودش به سازندگان این فیلم اعتراض کرد.

 یکی از جالب ترین اظهار نظرها مربوط می شود به «شهرنوش پارسی پور» نویسنده ایرانی تبار مقیم آمریکا. پارسی پور از نویسندگان لائیکی است که موضع گیری هایی رادیکال در مقابل نظام اسلامی ایران اتخاذ کرده اما آش آن قدر شور شد که حتی آن طرف آبی ها هم صدایشان در آمد. پارسی پور در گفتگو با رادیو زمانه نسبت به توهین هایی که به مردم ایران و دین اسلام در این فیلم شده اعلام انزجار می کند. به همین مناسبت بخش هایی از نقد شهرنوش پارسی پور را مرور می کنیم:

 

هرگز باور نمی‌کردم که درجه نفرت بعضی از اشخاص نسبت به اسلام تا این حد بالا باشد. در عین حال باور نمی‌کردم که بتوان مردمان کشوری را تا این حد خبیث و زشت و نفرت انگیز و چرکمرده به نمایش گذاشت...

نمونه‌های تاریخی تحمل و تسامح در ایران به قدری زیاد است که تصور نمی‌کنم بتوان همانندش را در ادبیات کشورهای دیگر یافت. در چنین هنگامه‌ای تماشای چهره مردم ایران در «فیلم سنگسار ثریا م» انسان را بسیار متاثر می‌کند.

 گرچه از خانواده‌ای مسلمان هستم اما هرگز آداب مذهبی را انجام نداده‌ام. منتهی روزی را به خاطر می‌آورم که برای خرید نان به نانوائی مراجعه کرده بودم. طرف‌های ظهر بود و شاطر به نماز ایستاده بود و تنها وقت استراحتش را صرف نماز خواندن می‌کرد. با دقت به او نگاه می‌کردم. مردی بود لاغر و ضعیف. لباسش آردی بود و روشن بود که از بامداد مشغول به انجام کار طاقت فرسائی بوده‌است. اما حالا ایستاده بود و نمازش را می‌خواند. درست در آن لحظه بود که با خودم عهد کردم هرگز به صاحب هیچ مذهبی توهین نکنم.

نگاهی بیندازیم به ساختار بسیار ضعیف فیلمنامه این فیلم.

یک خبرنگار فرانسوی-ایرانی در حال سفر در ایران است و به این ده کوره در جائی از ایران رسیده‌است، که ماشینش خراب می‌شود. تعمیرکار ماشین آن قدر حال ندارد تا ماشین را تعمیر کند. البته بعد معلوم می‌شود که در دو روز پیش شاهد سنگسار زن مورد علاقه اش بوده‌است. اما عاقبت می‌پذیرد تا ماشین را تعمیر کند. زن مسنی که انگلیسی را به فصاحت حرف می‌زند (و این خود نکته عجیبی ست) موفق می‌شود توجه خبرنگار را به خود جلب کند. خبرنگار به ترفندی خود را از دست ملا و کدخدای ده خلاص می‌کند و عاقبت موفق می‌شود به خانه زن رفته و صدای او را که شاهد دردمند سنگسار خواهرزاده اش بوده روی نوار آواگیر ضبط کند. زن شرح ماجرا می‌دهد. و ماجرا از این قرار است:

ثریا شوهر سفاکی دارد که چون تصمیم گرفته زن دیگری بگیرد قصد کرده ثریا را طلاق بدهد. اما ثریا که دائم از دست شوهرش به نحو وحشیانه‌ای کتک می‌خورد حاضر به طلاق نیست، چون پول ندارد خرج چهار فرزندش بکند. ملای ده به سراغ ثریا می‌آید و به او پیشنهاد می‌کند از شوهرش طلاق گرفته و صیغه او بشود. خاله ثریا از راه می‌رسد و خاله و خواهرزاده حال ملا را جا می‌آورند. ملا دچار کینه شتری می‌شود و با خودش عهد می‌کند پدر ثریا را در بیاورد. در این میان زن تعمیرکار ماشین می‌میرد. تعمیرکار، که مردی ساده لوح است و در عین حال پسر عقب مانده‌ای دارد به سراغ خاله انگلیسی دان ثریا می‌آید تا ترتیب دفن جسد همسرش را بدهد (البته این خاله‌است که کشف می‌کند زن مرده). در این موقع زنان ده می‌ریزند توی خانه تعمیرکار و شروع به غارت اموال او می‌کنند. چرا؟ مشخص نیست چرا، و روشن نیست در کجای ایران مردم اموال خانه آدمی را که زنده‌ است غارت می‌کنند. البته فیلم در اینجا دارد به زور می‌کوشد شبیه زوربای یونانی بشود، که خوشبختانه موفق نمی‌شود. بعد شوهر خبیث و ملا با هم فکر می‌کنند که اگر ثریا را وادارند در خانه تعمیرکار کار کند خیلی احتمال دارد که تعمیرکار عاشق او شده و رابطه‌ای میان آنها برقرار شود. در این صورت این مردان که دائم مراقب ثریا هستند می‌توانند از فرصت استفاده کرده و ترتیب سنگسار ثریا را بدهند. پس کدخدا (که شخصیتی ست بی هویت و ابراهیم نام) به همراه ملا آنقدر به ثریا اصرار می‌کنند تا قبول کند در خانه مرد تعمیرکار کار کند. بعد اما چهار چشمی شروع به تماشای ثریا و مرد تعمیرکار می‌کنند که در ساده لوحی خود عاشق ثریا شده. بعد یک روز در کوچه دیده می‌شود که ثریا بازوی تعمیرکار را لمس می‌کند. غوغای عجیبی راه می‌افتد. این مردان موفق می‌شوند تعمیرکار ساده لوح را نیز وادارند که بگوید ثریا در خانه او خوابیده‌است (یعنی روی زمین خوابیده و استراحت کرده‌است). پس دست جمعی ثریا را محکوم به سنگسار می‌کنند. در اینجا ابراهیم نماز غلیظی می‌خواند و با خدا مشورت می‌کند که او را راهنمائی کند. ظاهرا پاسخ خدا مثبت است.

پارسی پور: کسانی که می‌خواهند اسلام را در ایران از ریشه درآورند آیا می‌دانند که این مذهب نود و هشت درصد مردم است؟ به راستی چه ارزشی را قرار است جانشین آن کنند؟ لطفا به صدای بلند بگوئید تا ما هم بدانیم.

ثریا را سنگسار می‌کنند. نخستین سنگ را شوهر خبیث می‌زند، بعد پسرهای ثریا را وادار به سنگ زدن می‌کنند. بعد مرد تعمیرکار را می‌آورند که سنگ بزند که او نمی‌زند و در می‌رود. اینک صحنه‌های دلخراشی از سنگسار ثریا در معرض دید قرار می‌گیرد. در سینما شاهد بودم که از جمعیت بسیار محدودی که حضور داشتند دو نفر تالار سینما را ترک کردند.

و در آخر کار خاله فداکار که به شدت عذاب می‌کشد جسد ثریا را در پلاسی جمع کرده و در کنار رودخانه قرار می‌دهد، که برای آن که این درام آبکی شورتر شود، سگ‌ها جسد ثریا را می‌خورند. استخوان‌هایش را می‌لیسند. و به این ترتیب دنیا می‌بیند که وقتی مردمی ذاتا خبیث و بی رحم و سفاک هستند چگونه عمل می‌کنند. در این فیلم به جز خاله فداکار و انگلیسی دان که یک تنه نمایشگر «بخش بسیار محدود و کوچک روشنفکران ایران» است بقیه مردم شقی، فاسد، ابله و در بهترین شکل عقب مانده هستند. البته بکلی فراموش می‌شود که هزاران تن در ایران اعدام شدند که جلوی همین زیاده روی‌ها را بگیرند. فراموش می‌شود که صدها هزار تن در جبهه‌ها مردند تا از کیان ایران محافظت کنند...

من در طول نمایش فیلم چندبار قصد کردم از جا بلند شوم و بروم، چون پی رنگ داستان بقدری ضعیف بود که روان مرا مشوش کرده بود، اما میهمان یک دوست آمریکائی بودم که او نیز به نوبه خودش از فیلم متنفر شده بود. اینک این مسئله مطرح می‌شود: آیا نبایستی از سنگسار فیلم درست کرد؟ به نظر من چرا، البته. اما کسی که از ایران و ایرانی متنفر است و کینه شتری به این مجموعه فرهنگی دارد حق ندارد چنین فیلمی را بسازد ...

من نوشتم و تاکید می‌کنم که گرچه از خانواده‌ای مسلمان هستم اما هرگز آداب مذهبی را انجام نداده‌ام. منتهی روزی را به خاطر می‌آورم که برای خرید نان به نانوائی مراجعه کرده بودم. طرف‌های ظهر بود و شاطر به نماز ایستاده بود و تنها وقت استراحتش را صرف نماز خواندن می‌کرد. با دقت به او نگاه می‌کردم. مردی بود لاغر و ضعیف. لباسش آردی بود و روشن بود که از بامداد مشغول به انجام کار طاقت فرسائی بوده‌است. اما حالا ایستاده بود و نمازش را می‌خواند. درست در آن لحظه بود که با خودم عهد کردم هرگز به صاحب هیچ مذهبی توهین نکنم.

و کسانی که می‌خواهند اسلام را در ایران از ریشه درآورند آیا می‌دانند که این مذهب نود و هشت درصد مردم است؟ به راستی چه ارزشی را قرار است جانشین آن کنند؟ لطفا به صدای بلند بگوئید تا ما هم بدانیم.


تنظیم از گروه هنر تبیان

 

   


در آستانه سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، "ديگران" بخشي از خاطرات انقلابي برخي فعالان و مبارزان نهضت اسلامي درباره‌ي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در كوران مبارزات را رونمايي مي‌كند....

   


قائم‌مقام سردبير فصل‌نامه "حضور" بر لزوم توجه به اخلاق در همه افراد تاکيد کرد. دکتر منوچهر اکبري در حاشيه همايش « طريق جاويد » در گفت‌وگو با ايسنا در همدان افزود: برخي افراد، از ديدگاههاي امام به صورت مصرفي و گزينشي استفاده مي‌کنند. وي ادامه...

   


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سال 76، در گفت‌وشنودي صميمانه با جمعي از نوجوانان و جوانان، به ذكر خاطره‌اي از روز ورود امام خميني(ره) به ميهن در دوازدهم بهمن 57 پرداختند.

به...

   


دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در آستانه سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با انتشار ويژه‌نامه‌اي به نام "ديگران" بخشي از خاطرات انقلابي برخي فعالان و مبارزان نهضت اسلامي درباره برنامه‌ها و...

   


دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در آستانه سي و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با انتشار ويژه‌نامه‌اي به نام "ديگران" بخشي از خاطرات انقلابي برخي فعالان و مبارزان نهضت اسلامي درباره برنامه‌ها و...

   


قانون جرائم رایانه‌ای

سه شنبه 13 بهمن 1388 نویسنده: نویسندگان |

‎‎‎ماده (1) هركس به طور غيرمجاز به داده‎ها يا سيستم‎هاي رايانه‎اي يا مخابراتي كه به وسيله تدابير امنيتي حفاظت شده است دسترسي يابد، به حبس از نود و يك روز تا يك سال يا جزاي نقدي از پنج تا بيست ميليون ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

   


رویای آمریکایی یا وحشت بیداری

یکشنبه 11 بهمن 1388 نویسنده: نویسندگان |

این روزها سیل آواتار دنیا را برده و کشور ما هم از این امواج خروشان در امان نمانده، از زمان اکران آواتار تا حالا مطبوعات و رسانه های جمعی نشان دادند که هنوز هم می توانند از یک خبر هنری به اندازه کافی ذوق مرگ شوند؛ اما هنوز نگاه عمیق و دقیقی به این اثر چشم نواز و دلفریب نشده. گویا اهالی هنر نمی خواهند تیغ نقد را متوجه این تراژدی پر احساس کنند ...

آواتار در رده سینمای فانتزی جای می گیرد. اثری که بیننده را به دنیای خیال انگیز کارگردانش می برد. جیمز کامرون در یکی از مصاحبه هایش می گوید:

رویای آواتار را از کودکی در ذهن داشتم ... در سال 1994 فیلمنامه آن را نوشتم، در تمام این مدت مترصد تولید آن بودم اما امکانات فنی  استدیوهای آمریکا باید به نقطه فعلی می رسید تا رویای کودکیم را محقق کنم. به هر حال جیمز کامرون به آرزویش رسید و رکورد فروش فیلم قبلیش را شکست تا روزنامه ها تیتر بزنند:

 آواتار تایتانیک را غرق کرد.

 

تاریخی که با خون نوشته شد

داستان آواتار درباره یک تفنگدار آمریکایی است به نام "جیک سالی". برادر دو قلوی جیک به دلیل نامعلومی کشته شده و جیک سالی برای تکمیل ماموریت برادر به یک پایگاه تحقیقاتی - نظامی واقع در "سیاره پاندورا" اعزام می شود.

جیک سالی ماموریت دارد در مراوده با بومیان سیاره، آن ها را راضی به ترک سرزمین آبا و اجدادیشان کند اما در ارتباط با مردم بومی پاندورا و تحت تاثیر فرهنگ و باورهای این مردم قرار می گیرد و به همراه مردم بومی پاندورا بر علیه ارتش آمریکا می جنگد...

جیک سالی ماموریت دارد در مراوده با بومیان سیاره، آن ها را راضی به ترک سرزمین آبا و اجدادیشان کند اما در ارتباط با مردم بومی پاندورا و تحت تاثیر فرهنگ و باورهای این مردم قرار می گیرد و به همراه مردم بومی پاندورا بر علیه ارتش آمریکا می جنگد...

تصور کنید پایگاه نظامی- تحقیقاتی امریکایی به جای رفتن به سیاره ای دیگر، به جایی از کره  خاکی خودمان قشون کشی می کرد؛ در این صورت کاراکتر های خیالی فیلم آواتار به صورت واقعی ترسیم می شدند و تمام وقایع داستان بر اساس منطق زمینی تعریف می شد؛ در این صورت چیزی که از فیلم آواتار باقی می ماند اثری بود به نام "رقصنده با گرگ" به کارگردانی کوین کاستنر.

"رقصنده با گرگ" هم درباره یک سرباز آمریکایی است که به یک منطقه سرخپوست نشین اعزام شده و در این ماموریت با قبایل سرخپوست آشنا می شود و به یکی از افراد این قبیله تبدیل می شود و این قبیله را در جنگ بر  علیه دشمنانشان یاری می کند هر چند این دو فیلم اشتراکات بسیاری دارند اما این مشابهت ها چیزی از ارزش این اثر کم نمی کند بلکه جیمز کامرون با تعریف دوباره یکی از مقاطع تاریخ آمریکا ( کشتار سرخپوستان آمریکا و تصرف سرزمین پدریشان) تکرار دوباره این فجایع را هشدار می دهد.

 جیمز کامرون در این باره می گوید: " این فیلم نوع برخورد تازه واردها با بومی ها را مورد توجه قرار می دهد و این در حقیقت راهی است که تمام تاریخ آن را پیموده است و تک تک برگهای تاریخ آن را تجربه کرده اند. من این رشته را پی گرفتم و عقب تر و به قرون 16 و 17 رفتم و این موضوع را مورد توجه قرار دادم که اروپایی ها چگونه آمریکای جنوبی و مرکزی را تصرف و بومی های آنجا را آواره کردند و آنها را نادیده گرفتند. تاریخ بشری با خون نوشته شده و قدمت طولانی دارد. ما انسانها ترجیح می دهیم بی آنکه از کسی اجازه بگیریم، هر چیزی که می خواهیم به دست بیاوریم. "

 

واکنش سوم

گریس زنی زیست شناس است که ریاست گروه تحقیقاتی پایگاه را بر عهده دارد. او نویسنده کتاب "گیاه شناسی پاندورا " است و بزرگترین آرزوی شخصی و حرفه ایش به عنوان یک دانشمند، نمونه گیری از درخت مقدس پاندورا و بررسی بیولوژیک آن است.

دانشمندان موظفند در طول سه ماه زمان باقیمانده، بومیان را با استفاده از روش های فرهنگی و مسالمت آمیز، راضی به ترک سیاره سرزمین آبا اجدادیشان کنند و ماموریت دارند تا با آموختن زبان انگلیسی به بومیان و تاسیس مدارس و آموزش های جدید، تحولاتی را در فرهنگ بومیان ایجاد کنند

کامرون: این فیلم نوع برخورد تازه واردها با بومی ها را مورد توجه قرار می دهد و این در حقیقت راهی است که تمام تاریخ آن را پیموده است و تک تک برگهای تاریخ آن را تجربه کرده اند. من این رشته را پی گرفتم و عقب تر و به قرون 16 و 17 رفتم و این موضوع را مورد توجه قرار دادم که اروپایی ها چگونه آمریکای جنوبی و مرکزی را تصرف و بومی های آنجا را آواره کردند و آنها را نادیده گرفتند

در واقع گروه محققین در فیلم آواتار همان مسئولیتی را بر عهده دارند که کشیشان و مبلغین مذهبی در زمان تصرف مستعمرات بر عهده داشتند؛ یعنی انتقال فرهنگ غرب مسیحی به منظور آماده کردن بستر لازم برای هجوم های بعدی.

گریس و یاران دانشمندش با شعاری تجربه گرایانه ( علم همان مشاهده است) درباره درخت روحانی ناوی ها پژوهش می کنند و در مقابل، یک ژنرال آمریکایی قرار دارد که نماد جنگ طلبی و نظامی گری است، ژنرال آمریکایی با حمله به پاندورا دستور به آتش کشیدن درخت  مقدس ناوی ها را صادر می کند.

اما در اندیشه آواتاری هر دو گروه عاقبتی جز شکست و نابودی ندارند. از نگاه این فیلم، نه گفتگوی بدون شناخت و نه نظامی گری عاقبت خوشی ندارند و جیمز کامرون در مقابل این دو طیف ( طرفداران گفتگوی تمدن ها و جنگ تمدن ها) ، نظریه سومی را پیشنهاد می کند:

تولد دوباره با ایمان به فرهنگ مقابل؛ و همین نکته است که پایان بندی فیلم را تعیین می کند، در انتهای فیلم دیده می شود که جیک بدن انسانی را ترک می کند و با حلول به جسم آواتاری خودش در پای درخت مقدس پاندورا دوباره متولد می شود . البته در پایان کلک قدیمی آمریکایی ها بیننده را غاقلگیر می کند؛ این جیک است که رهبری بومیان را در دست می گیرد...

در جستجوی بیداری

در کنار اشتراکات مضمونی آواتار با فیلم "رقصنده با گرگ" این دو اثر تفاوت های بنیادی زیادی دارند. رقصنده با گرگ

روایتگر از خود باختگی سرخپوستان در مقابل صنعت و تجدد آمریکایی است. ستوان آمریکایی کام سرخپوستان را با شکری که همراه خود آورده شیرین می کند و بومیان اموال شخصی و لباس ستوان آمریکایی را با گردن آویزهای مخصوص و خنزر پنزرهای خودشان به اصرار! مبادله می کنند و این نشانگر تاثیر پذیرفتن سرخپوستان در مقابل دستاوردهای صنعتی و علمی غرب است؛ اما در بخشی از آواتار یکی از کاراکترها می گوید:

ما چی داریم که به مردم این جا بدیم؟ شلوار لی و آبجو ، این ها از این چیزا خوششون نمیاد...

در واقع جیمز کامرون با این دیالوگ کوناه می فهماند که سبک زندگی آمریکایی دوران طلایی خودش را پشت سر گذاشته و برای بسیاری از فرهنگ های جاذبه نداشته و ندارد، از نگاه او نوبتی هم که باشد، نوبت غرب است که به الهامات اساطیری فرهنگ های کهن گوش کند( به یاد بیاورید صحنه ای را که جیک در کنار درخت روحانی به صداهای عجیب و غریبی گوش می سپارد) از نگاه کارگردان باید به دوران اسطوره ای پیش از علم و تجدد بازگشت، این همان نکته ای است که فیلسوف آلمانی، هایدگر هشدار می دهد.

اما این تازه اول راه است؛ جیک سالی  در ابتدای فیلم با روایت دوم شخص ( خطاب به بیننده) می گوید:

 بالاخره یک روز بیدار می شوید...

 او با تکرار این جمله در چند فراز فیلم به "رویای آمریکایی" طعنه می زند و آن چه سیر فیلم را تعیین می کند تلاش جیک برای رسیدن به بیداری است و رها شدن از آن چه رویای آمریکایی می پندارند.

 

ادامه دارد...

 


نویسنده: لقمان یدالهی

   


واکسن طلاق

یکشنبه 4 بهمن 1388 نویسنده: نویسندگان |

واکسن طلاق

راه‌های پیشگیری از افزایش طلاق در كشور بررسی شد

 مهمترین و تآثیرگذارترین عوامل افزایش طلاق به همراه راه‌های پیشگیری از طلاق در كشور در نشست تخصصی شورای فرهنگی‌،‌اجتماعی زنان بررسی شد.

 

 ‌شورای فرهنگی‌،‌اجتماعی زنان در ادامه جلسات كارشناسی درباره موضوع طلاق در كشور و در پی بررسی علل افزایش طلاق، ششصدوبیست‌و‌هشتمین جلسه خود را برگزار كرد و به راه‌های تحكیم خانواده و پیشگیری از طلاق اختصاص داد.

بر اساس این گزارش ،‌در این جلسه كه ابهری، فوق تخصص رفتارشناسی سخن می‌گفت،‌ پس از ریشه‌یابی مهمترین علل افزایش طلاق،‌ موثرترین راه‌های ثبات خانواده و پیشگیری از طلاق را اقدامات اساسی و جامع دستگاه‌های مختلف در كشور مطرح كرد.

همچنین از سوی وی تصویب قوانین جامع و اصلاح‌گر متناسب با وضعیت فرهنگی‌،اجتماعی كنونی ازدواج و خانواده در كشور،‌ آموزش مهارت‌های زندگی در مراحل مختلف از طریق نهادهای فرهنگی و آموزشی‌، فرهنگ سازی عمومی در خصوص شناخت خانواده سالم در كشور از طریق رسانه‌ها از مهمترین عوامل كاهش طلاق معرفی شد.

 

 

درمان قطعی معتادان و رسیدگی به خانواده‌های آنها‌، هدفمند كردن رشته‌های تحصیلی دانشجویان و بومی‌كردن تحصیلات آنها در مناطق مختلف،‌ پوشش حمایتی و فرهنگی زنان پس از طلاق از طریق توانمند كردن آنها در تأمین زندگی خود و آگاهی‌های لازم اجتماعی و مبارزه با عوامل فساد و فحشاء و باندهای مخرب نیز از مهمترین اقدامات تأثیرگذار در كاهش طلاق در كشور است.

 

منبع خبر :فارس

تنظیم :داوودی

 

   


درباره وبلاگ


آخرین پستها


نویسندگان


آمار وبلاگ

کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :